Archiwum - wydarzenia 2014

Wycieczka młodzieży

W sobotę, 4 października odwiedziliśmy województwo świętokrzyskie, Apostolską Grupą Młodzieżową działającą w naszej parafii.

Pierwszym punktem naszej wycieczki były ruiny zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Pałac ten został wzniesiony w XVII wieku przez Krzysztofa Ossolińskiego. Jego nazwa pochodzi od umieszczonych na bramie płaskorzeźb: krzyża i topora, które są wyrazem przekonań religijnych i herbem fundatora. Budowa symbolizuje kalendarz: 4 baszty - kwartały, 12 sal - miesiące, 52 pokoje - tygodnie, a 365 okien - dni w roku.

Następnie czerwonym szlakiem wyruszyliśmy na Łysą Górę, znajdującą się na wysokości 575 m n.p.m. w Świętokrzyskim Parku Narodowym, na której jest skalne rumowisko, charakterystyczne dla Gór Świętokrzyskich, tzw. gołoborze wraz z punktem widokowym,  rezerwat przyrody obejmujący las jodłowo-bukowy, klasztor Misjonarzy Oblatów Święty Krzyż, który prawdopodobnie został ufundowany przez Bolesława Chrobrego w 1006 roku. Przechowywane są tu relikwie drzewa krzyża świętego podarowane w XI w. przez św. Emeryka. Znajduje się tu też krypta grobowa księcia Jeremiego Wiśniowieckiego oraz wiezienie ciężkie, w którym przebywali najgroźniejsi przestępcy. Po zwiedzeniu tych miejsc wszyscy spróbowali tamtejszego przysmaku, czyli precelków miodowych. Tym razem zeszliśmy niebieskim szlakiem do Nowej Słupi, gdzie czekał już na nas autobus.

Później odwiedziliśmy miejscowość Kurozwęki, w której główną atrakcją stało się safari bizon. Zobaczyliśmy tam nie tylko bizony, ale też inne zwierzęta takie jak np. lamy, dziki, owce, strusie. Atrakcją stał się też kukurydziany labirynt oraz plac zabaw. Przed wyjazdem zjedliśmy pizze na zamkowym dziedzińcu, na które zaprosił nas ksiądz proboszcz.

Trochę zmęczeni, ale zadowoleni z wycieczki i pięknej pogody szczęśliwie wróciliśmy do domu.